Tiden är viktig vid astronomisk navigation. Desto exaktare tid som används för positionsbestämningen desto högre blir precisionen på den.
Idag är de flesta klockor elektroniska och har en tämligen hög precision. Det innebär såldes inget stort problem att ha en klocka ombord som är exakt.
Oaktat detta så kontrollera klockan som används regelbundet emot en garanterat exakt klocka. Ombord på de flesta båtar finns idag minst en GNSS-baserad navigator. Klockan i den är extremt exakt då den får sin tid ifrån atomuren i de satelliter som navigationen baseras på.
Då alla tider vid astronomisk navigation är baserade på tidszonen UTC så underlättar det om det vid navigationsplatsen är placerat en klocka som ALLTID visar UTC-tid och regelbundet synkroniseras med klockan i en navigator. Då elimineras helt risken för felomräkningar mellan olika tidszoner.
En klocka som går en minut fel innebär en position som kan vara så mycket som 15 distansminuter fel i ostlig eller västlig riktning.
Önskar man ha den astronomiska navigationen som backup även för totalt bortfall av elektronik ombord krävs en klocka ombord som inte är beroende av båtens elsystem utan har sitt eget batteri.
Önskar man vara helt oberoende av batteri och elektronik måste en mekanisk klocka med fjäderdrivet urverk finnas ombord. Sådana urverk kommer aldrig att ge samma precision som en elektronisk klocka! Vid sådan navigation måste en viss osäkerhetsfaktor adderas vid navigation för angöring av en ö eller kust.
Genom att noga föra en klockloggbok där man en gång per dygn eller så ofta man kan noterar;
Med hjälp av en sådan klockloggbok kan man göra rimliga antaganden av hur mycket klockan har dragit sig även efter några dagar då man inte har haft tillgång till en känd exakt tidpunkt.
Vill man vara ännu mer seriös så noterar man också lufttryck, temperatur, fuktighet och observatörens namn i loggboken.
OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan. |