Alternativ till GNSS? - Inledning


En trasig navigator

Plötsligt en dag händer det som inte ska hända;

  • Navigatorn (plottern, GPS:en, datorn eller surfplattan) ombord går sönder.
  • Det blir kortslutning i batteribanken eller laddutrustningen och båten blir helt strömlös.
  • USA stänger ner GPS-systemet eller aktiverar det så kallade SA-felet igen.

Är då astronomisk navigation ett reellt alternativ för att fortsätta kunna navigera till havs med tillräcklig säkerhet?

Backupsystem

Varje seriös båtägare som avser att segla på öppet hav måste säkerställa att det finns backupsystem för vitala funktioner ombord. För att hantera situationerna ovan ska följande säkerställas;

  • Minst en reservnavigator ska finnas ombord i form av minst något av följande; en extra dator, en extra plotter, en extra GNSS-mottagare, en extra surfplatta eller en "smartphone" med lämpliga programvaror och appar installerade. Förvara den helt skyddad för fukt, med batterierna urkopplade men laddade och varför inte inlindad i några lager aluminiumfolie som skydd vid främst kraftig åska? Kontrollera dess funktion minst en gång per kvartal.
  • Ett reservbatteri som kan användas för de allra mest kritiska funktionerna, intill dess att den ordinarie batteribanken har ersatts, ska finnas ombord. Reservbatteriet bör utrustas med någon form av möjlighet till nödladdning via en enklare och mindre solcell. Kontrollera laddningen minst en gång per kvartal.
  • En GNSS-mottagare som inte bara förlitar sig på det amerikanska systemet GPS bör finnas ombord. Denna tar då emot signaler även från det ryska (GLONASS), kinesiska (BeiDou) och europeiska (Galileo) systemen. Många moderna GNSS-mottagare är "multi-GNSS-system-kompatibla" idag.

Med dessa relativt enkla åtgärder så blir den potentiellt allvarliga händelsen med utrustningshaveriet ovan inte något mer än att "något gick sönder" men som inte påverkar säkerheten eller navigationen på något vis.

Totalt elektronikbortfall?

Den egentliga enda situationen när astronomisk navigation verkligen är det enda som återstår är i en händelse av att mer eller mindre all elektronik på jorden och i omloppsbana runt jorden slås ut. Detta kan egentligen bara ske genom två olika typer av händelser;


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2023-05-02 07:36 och är visad 1217 gånger.